Don Boscocollege Zwijnaarde

School met zin

Leren op DBZ

Eropuit om te leren

DBZ wil graag de goesting voor het leren aanwakkeren. Alles kan, niets moet, er is één voorwaarde: dat de activiteit zin heeft en geeft.

In onze vaklokalen, labo’s en ICT-omgevingen brengen we op een variërende manier lesinhouden, vaardigheden en attitudes bij.
Maar we doorbreken graag de dagelijkse sleur door geregeld buiten de muren van de school ons licht op te steken.

Organisatie

Extra murosactiviteiten kunnen soms in klasverband, soms klasoverstijgend, soms voor een paar klassen, vaak voor alle klassen van een jaar, soms op een halve dag, meestal op één dag, heel af en toe op meerdere dagen.

Een greep uit het aanbod

Jaar na jaar staan er leerrijke, maar tegelijkertijd plezante uitstappen op het programma.

Sportdagen

De Olympische gedachte primeert: deelnemen is het belangrijkste.

Zes jaar sportdagen op een rij vormen een mooie mix van traditionele en avontuurlijke ervaringen, van voor-de-hand-liggende en wat extremere vormen van sportbeoefening, van individuele en teamgebonden uitdagingen.

Van elke sportdag vind je in ons online fotoalbum een reportage.

Sportdag eerstes

De eerstes trekken traditiegetrouw naar Sunparks Den Haan voor een dag aan zee. Dolle pret verzekerd in het subtropisch zwembad en bij de strandspelen.

Mei 2013 was echter een speciale editie. Onze jongste leerlingen konden zich even olympisch atleet voelen tijdens Mission Olympic. Ze maakten actief kennis met een 30-tal olympische sporten. De Heizel en het aanpalende Koning Boudewijnstadion was voor de gelegenheid omgebouwd tot een ware sportarena.

Olympische atlete Kim Gevaert stond paraat om de sportmicrobe mee te verspreiden.

Meer foto’s? Klik hier.

Sportdag tweedes

De tweedes fietsen per klas naar de Blaarmeersen. Daar kunnen ze zich sportief uitleven met BMX, wielrennen op de piste, badminton, minigolf, vlottenvaren, minivoetbal, highland games, hockey, rugby, inline skating, vlottenbouw, kajak, windsurfen, hoogteparcours, teambuilding, frisbee, tennis, beachmix en rafting.

Sportdag derdes

Evenwicht zoeken

De derdejaars doen aan sportieve teambuilding in Deinze.

Sportdag vierdes

Onze vierdes amuseren zich met fitness, gevechtsport, dans, squash, spinning, muurklimmen. En weer of wind kan geen spelbreker zijn ;)

Sportdag vijfdes

Een sportdag in teken van de fiets, met keuze tussen een recreatieve fietstocht via mooie wegen en paden richting Oudenaarde (en terug), een ‘Ronde van Vlaanderen’-variant voor wie houdt van een uitdaging en een kennismaking met pistewielrennen en BMX.
Wie het echt niet ziet zitten om te fietsen, kan tijdens een “so you think you can dance”-dag kennismaken met verschillende dansstijlen. Er is mogelijkheid om een dagje initiatie tennis of squash te volgen, of zich te bekwamen in circustechnieken en ‘slacklinen’ (over een slappe koord leren lopen).

Sportdag zesdes

De Gavers van Harelbeke en Transfo Zwevegem bieden onze laatstejaars opnieuw heel wat uitdagingen om de sportieve en avontuurlijke grenzen te verleggen.

Eén ding is zeker: sportdagen voelen eerder aan als leven ;)

Biotoopstudies eerstes

Aan het werk in de openluchtklas van de Bourgoyen - Ossemeersen in Gent

Aan de hand van leuke opdrachtjes leren onze eerstejaars welke factoren de aanwezigheid van organismen in een biotoop bepalen.

Zo onderzoeken zij onder meer de helderheid van het water en de bodemvochtigheid. Zij leren planten en vogels te determineren.

De biotoopstudie is een jaarlijkse boeiende uitstap die natuurwetenschappers in spe laat dromen van meer.

Terreinwandelingen eerstes

Kaartlezen, handig als je het kan!

Leerlingen hoeven niet altijd ver weg te trekken om bij te leren.

Onze eerstes onderzoeken de verstedelijkte bebouwde kern van Zwijnaarde. Via het technologiepark stappen ze naar het centrum van Zwijnaarde, om er de soorten bebouwing te onderzoeken en het centrum af te bakenen tegenover de woonwijken en de open ruimtes.

Vakondersteunende dagen tweedes

Onze tweedes genieten van vier “anders-leren-dagen”, een educatief extra murosprogramma om vingers en duimen van af te likken, lijkt ons.

Alle tweedes genieten van een breed aanbod aan activiteiten of uitstappen in het kader van enkele vakken of vakoverschrijdende doelstellingen.

In klasverband verkennen ze het NTGent achter de schermen (Nederlands) en krijgen ze op DBZ workshops stemsterren en streetbeats (MO). Ze bezoeken verschillende Gentse gebedshuizen (godsdienst) en trekken naar het PAM in Velzeke (geschiedenis). Een kennismaking met de dieren van Planckendael of Paira Daiza “achter de schermen” kadert in de lessen natuurwetenschappen. Onder de noemer “herinneringseducatie” gaat een aantal klassen in de Westhoek op zoek naar sporen van WOI.

Nausicaa en Boulogne-sur-Mer derdes

Derdes op bezoek in Nausicaa

In het kader van de wetenschapsvakken en de lessen Frans trekken onze derdes naar Boulogne-sur-Mer en Nausicaa.

Boulogne-sur-Mer, kunst- en geschiedenisstad, en tevens zeestad, heeft twee duidelijk gescheiden delen. De bovenstad is gevormd door wallen, die bescherming geven aan onder andere het kasteel-museum, de basiliek en het belfort. De benedenstad wordt getekend door de aanwezigheid van vissers-, handels- en jachthavens.

Het bezoek aan Nausicaa sluit aan bij de leerplannen wetenschappen. Het grootste centrum voor maritiem leven in Europa gelegen laat ons bijvoorbeeld nadenken over duurzaamheid op vlak van leefmilieu en energieverbruik, CO2-problematiek, ecologisch bewustzijn, biodiversiteit en respectvol omgaan met milieu en leven.

Brugge derdes

Brugge, die scoone, omarmt onze derdejaars.

Wat is er leuker dan op eigen tempo met een groep klasvrienden door de straten van Brugge te flaneren, opmerkzaam rondkijkend, vlijtig noterend.

De geschiedenis van de Middeleeuwen en de Lage Landen komt tot leven.

Bourgoyen vierdes

Veldonderzoek levert interessante weetjes op.

Gent vijfdes

Periodes en verhalen lopen in het Gentse stadsbeeld door elkaar, en dat maakt het des te boeiender om er op ontdekkingstocht te gaan.

Tijdens de Gentdag maken de vijfdejaars kennis met enkele aspecten van die zo vertrouwde en toch onbekende stad. Ze nemen zowel middeleeuws Gent met zijn imposante kunstwerken en de Vlaamse Primitieven, als het Gent van de negentiende – begin twintigste eeuw onder de loep.

Zowel voor het vak Esthetica als voor het vak Geschiedenis zijn er doe-opdrachten:

  • fotografieopdracht op specifiek aangegeven locaties;
  • kijk- en invulopdracht voor geschiedenis tijdens het bezoek aan MIAT;
  • opdracht voor Esthetica tijdens bezoek kathedraal en stadscentrum.

Antwerpen vijfdes

Even poseren voor het MAS: "Wij waren hier."

De excursie naar Antwerpen vraagt behoorlijk wat inspanning van onze vijfdejaars.

De excursie start vanuit het vak Aardrijkskunde. In kleine, klasoverschrijdende groepjes maken de leerlingen een fotoreportage over de stadsontwikkeling in Antwerpen. Ze duiden specifieke locaties aan op een kaart, nemen (ludieke) foto’s van de opgegeven locaties, voorzien elke foto van uitleg.
De verwerking van de opdracht oefent meteen ook een aantal ICT-vaardigheden.

Een bezoek aan het MAS kan – in het kader van de lessen esthetica – natuurlijk niet ontbreken.

In het zesde jaar staat Oostende op het programma.

Rijsel vijfdes

In het kader van de lessen Frans trekken de vijfdejaars richting Rijsel en omgeving, niet alleen om de verworven taalkennis te toetsen, maar ook om de blik op de wereld te verruimen.

Op het programma staan o.a. een bezoek aan een museum (La Piscine /Roubaix, Le Palais des Beaux Arts/Lille, het LAM (Villeneuve d’Ascq) en een verkenning van le Vieux Lille en Lille moderne, al dan niet met gids of in kleine groepjes.

Onze leerlingen krijgen vrijheid en verantwoordelijkheid om hun excursie te laten slagen.

Parijs zesdes

De obligatoire groepsfoto op de trappen van La Grande Arche de la Defense

“Voor honderden begon het leven pas op het ogenblik dat zij Parijs ontdekten”, zei Jan Greshof ooit. Wie zijn wij om hem ongelijk te geven?

Parijs, drie lentedagen, fijn gezelschap, een cultuurbad om U tegen te zeggen.
De zesdejaars bereiden hun trip zorgvuldig voor tijdens de lessen Frans.
Ter plekke krijgen ze kans om de lichtstad op eigen initiatief en tempo, maar ook begeleid en gegidst te verkennen. Alle info vind je op deze aparte website.

Eindigen in schoonheid

“Een trip die ons warm maakt voor kunst. Kunst met eigen ogen zien, opent de ogen en leert ons van kunst te houden”, getuigt zesdejaars Sara O (2013).

Parijs 2012, een impressie, gemaakt door leerlingen.

Exploratiedag zesdes

Waarom niet een dagje radio maken?

We zetten in op studiekeuzebegeleiding van onze laatstejaars.

Leerlingen tekenen voor het eind van het eerste semester in op een ruim aanbod om dan in februari heel uiteenlopende beroepsvelden en studiedomeinen te verkennen.

  • Wat dacht je van een bezoek achter de schermen van een ziekenhuis of theatertempel of multinational?
  • Waarom geen les aan een faculteit letterkunde, of een practicum scheikunde meepikken?
  • Waarom niet naar Brussel gaan om er de VRT of het parlement te bezoeken, inclusief een meet and greet.
  • Waarom niet even aan den lijve ondervinden wat het is om ondernemer te zijn?

Comenius

Onze leerlingen in Estland aan het werk!

DBZ gaat internationaal.

In de derde graad werken de leerlingen tijdens hun uurtje seminarie intensief aan de voorbereiding van Europese projecten.
Via de Comeniusprojecten krijgen leerlingen een unieke kans om hun blik op de wereld te verruimen.

Er wordt ernstig werk gemaakt van de inhoudelijke voorbereiding van debatten tijdens het seminarie. Leerlingen werken materiaal uit om ons land, onze stad, ons onderwijssysteem en onze school te promoten. Leerlingen zoeken naar interessante wetenswaardigheden over het land en de stad waar ze naartoe trekken. Het project biedt een blik op Europa en verruimt gegarandeerd de horizonten. De voertaal is Duits.

Project 2013–2015

Een groep leerlingen uit het zesde jaar werkt verder aan het thema “Mijn stad, een multiculturele thuis” dat in 2013 opgestart werd. De deelnemende scholen komen uit Duitsland, Oostenrijk, Nederland, Slovakije, Italië en België. Op hun zelfgemaakte projectwebsite brengen de leerlingen verslag uit over de uitwisselingen, hun ervaringen en het projectwerk.

Project 2012–2014

Onder het thema Traditionele waarden en gebruiken bij jongeren in een geglobaliseerde wereld brengen leerlingen bezoeken aan Bulgarije, Turkije, Duitsland en Estland, Noorwegen en Hongarije. Uit al die landen komt ook een delegatie naar onze school.

Benieuwd wat we tijdens de Comeniusweek op DBZ hebben uitgespookt? Lees dan mee in ons Comeniusblog.

Erasmus+: in het kielzog van Comenius

Het Europese uitwisselingsprogramma Comenius hield in 2014 op te bestaan. De opvolger ervan heet Erasmus+. Dit Europees project heeft als doel om leerlingen én leerkrachten breder te vormen en internationale ervaringen mogelijk te maken. Dit jaar neemt onze school voor het eerst deel aan een uitwisselingsproject dat door Erasmus+ gefinancierd wordt. Alle info daarover vind je hier.

Erasmus+

Vijftien leerlingen uit de derde graad zijn betrokken bij een twee jaar durend uitwisselingsproject met Bulgarije, Roemenië, Italië en Frankrijk. Het centrale thema is duurzaamheid in al zijn facetten. Leerlingen en leerkrachten gaan op zoek naar antwoorden op de ecologische uitdagingen van vandaag en morgen.

Erasmus+ 2016-2018

Op deze blog kan je de verhalen en avonturen van de enthousiaste leerlingen volgen.